Sverigedemokraterna vill se fler händer i vården | Sverigedemokraterna I Västernorrland

Sverigedemokraterna vill se fler händer i vården

I många år har vi mötts av nyhetsrubriker om ett landsting i kris, att människor avlidit på grund av underbemanning på sjukhusen och att brist på vårdplatser resulterat i bötesbelopp för korridorvård.

– Trots alla duktiga medarbetare inom länets sjukvård lämnar sjukvården mycket mer att önska, både för patienternas och för personalens del. Sjukvården i Västernorrland har emellertid alla möjligheter att förbättras, säger Mats Hellhoff.

Partiet menar att det behövs ett nytänk och att politikerna måste våga prioritera annorlunda. Sverigedemokraterna menar att istället för att satsa på byggnader vill man satsa mer på vård och vårdpersonal. Partiet vill se fler händer i vården genom att minska läkarnas administrativa arbete, införa en stärkt ambulansberedskap i glesbygd och införa dygnet-runt-närakuter i kommuner med långa avstånd till akutmottagning.

– Vi vill framför allt se en rättvis vård av högsta kvalitet i hela länet. Det skall inte vara avgörande var man bor när man är i behov av akutsjukvård, säger Mats Hellhoff och tillägger:

– Vi vill kraftigt minska användandet av stafettläkare och ge sjukvårdspersonalen rätt till heltid på riktigt.

För vidare kontakt:

Mats Hellhoff